Yoshua Okón(Ciudad de México, 1970)
Canned Laughter, 2009
Multimedia installation
Variable dimensions
					Yoshua Okón(Ciudad de México, 1970)
Canned Laughter, 2009
Multimedia installation
Variable dimensions

Yoshua Okón, Canned Laughter, 2009

For English, scroll down

En Ciudad Juárez, la “ciudad sin ley patrocinada por un estado en crisis” según Sergio González Rodríguez, vector de la máquina feminicida original constituida de odio, violencia misógina, machismo, poder y reafirmaciones patriarcales, la máquina discretamente protegida por individuos, grupos e instituciones que ofrecen la impunidad que le permite continuar actuando, masivamente, en contra de la vida.

Ciudad Juárez, desde siempre el corazón de Améxica, antiguamente El paso del Norte, una ruta comercial anterior a la frontera y una ruta de contrabando tan antigua como la frontera misma, según Ed Vulliami. Juárez, cuna del gran progreso industrial y de la hecatombe humana que ha significado el Tratado de Libre Comercio entre México, Estados Unidos y Canadá. Antes, a pesar de nuestros sueños, no podíamos comprar ni chocolate Hershey’s en nuestros raquíticos super mercados, ahora todos podemos tener electrodomésticos de usar y tirar, maíz importado y comida procesada en paquetes JUMBO. Es un México mejor, y la gente ríe. En su versión actualizada por el presidente López Obrador, “la gente está feliz, feliz, feliz.”

Como si nos ofreciera una visita tras bambalinas a una de las tantas pulcras y eficientes empresas que fabrican el progreso, Yoshua Okón nos abre las puertas a su propia maquiladora de risas enlatadas:

Manly laughter

Hysterical laughter

Sexy laughter

Evil laughter

La naturaleza creadora y destructiva de la máquina se revela en esta obra irónica y mordaz, pero también la naturaleza de su consecuencia directa y orgánica: el drama, pues al final de cuentas ¿cuál es la diferencia entre una comedia y una tragedia sino el momento en que se termina de contar la historia?

In Ciudad Juárez, the “lawless city sponsored by a state in crisis” according to Sergio González Rodríguez, vector of the original femicide machine made up of hatred, misogynist violence, machismo, power and patriarchal reaffirmations, the machine discreetly protected by individuals, groups and institutions that offer the impunity that allows it to continue acting, en masse, against life.

Ciudad Juárez, always the heart of Améxica, formerly “El Paso del Norte” –Portal to the North– a trading route long before the border and a smuggling route as old as the line itself, according to Ed Vulliami. Juárez, cradle of the great industrial progress and human catastrophe that the Free Trade Agreement between Mexico, the United States and Canada has meant. Before it, despite our dreams, we couldn’t even buy Hershey’s chocolate in our stunted supermarkets; today, we can all have disposable appliances, imported corn and processed food in JUMBO packages. It is a better Mexico, and people laugh. In its version updated by President López Obrador, “the people are happy, happy, happy.”

As if offering us a behind-the-scenes visit to one of the many neat and efficient companies that make up progress, Yoshua Okón opens the doors to his own maquiladora of “Canned Laughter”:

Manly laughter Hysterical laughter Sexy laughter
Evil laughter

The creative and destructive nature of the machine is revealed in this ironic and scathing work, but also the nature of its direct and organic consequence: drama, because in the end what is the difference between a comedy and a tragedy if not the moment when we stop telling the story?

yoshuaokon.com