A Very Touching Moment (Pitching A Tent) (detail) 2006, steel, coral, silver and turquoise, 121.9 x 76.2 x 38 cm
A Very Touching Moment (Pitching A Tent) (detail) 2006, steel, coral, silver and turquoise, 121.9 x 76.2 x 38 cm

Nathan Mabry, A Very Touching Moment (Pitching a Tent), 2006

For English, scroll down

De un modo paradójico y revelador, es la obra de un escultor norteamericano la única que representa directamente figuras prehispánicas de culturas indígenas en esta exposición. En esta pieza, el artista juega con la textura del material que le da a la obra un aura antigua, pesada, a la vez arqeológicamente creíble pero imposíblemente caricatural, en la que se besan lascivamente dos esqueletos. A pesar de que son calaveras, la carne se manifiesta en sus lenguas, en la redondez debajo de sus ropas, e inequívocamente en la erección que una esconde debajo de la túnica. Son, pues, representaciones de vida, ¿el artista nos propone un nuevo culto a la fertilidad?

Si bien la desaparición de la diversidad de prácticas y representaciones sexuales en las culturas prehispánicas fue parte importante de la agenda colonial (evangelizadora) en lo que hoy llamamos Latinoamérica a partir de finales del siglo XV, el tema no parece ser el interés principal de Mabry, quien nos presenta sin esfuerzo algo así como los hijos modernos de nuestros antiguos dioses: ¿cómo serían los hijos del desollado Xipe Totec, dios mexica de la vida, la muerte, la regeneración, la resurrección? Xipe Tótec, la parte masculina del universo, ha rejuvenecido en la obra de un experto en la apropiación de imágenes, formas y sus contextos que nos abre con un guiño la puerta a la continuación de nuestra propia mitología sensual.

In a paradoxical and revealing way, the work of a North American sculptor is the only one that directly represents pre-Hispanic figures from indigenous cultures in this exhibition. In “A Very Touching Moment (Pitching A Tent)”, the artist plays with the texture of the metallic material that gives the work an ancient, heavy aura, simultaneously archeologically credible and impossibly caricatural, in which two skeletons kiss lasciviously. Despite the fact that they are skulls, the flesh manifests itself in their tongues, in the roundness under their clothes, and unequivocally in the erection that one hides under a robe. They are, then, representations of life. Is the artist proposing a new fertility cult?

Although the erasing of the diversity of sexual practices and their representations in pre-Hispanic cultures was an important part of the colonial (evangelizing) agenda in what we now call Latin America from the end of the 15th century, the subject does not seem to be Mabry's main interest. Instead, the artist seems to be interested in presenting us with something like the modern children of our ancient gods: what would the children of the flayed Xipe Totec, the Mexica god of life, death, regeneration, and resurrection, be like? Xipe Totec, the masculine part of the universe, has rejuvenated itself in the work of an expert in the appropriation of images, forms and their contexts, who, with a wink, opens the door to the continuation of our own sensual mythology.