-Resiliencia Tlacuache (Opossum Resilience), 2019
HD Video 16m 01s
-Hill, 2019
Reed, agave fiber, fur and fabric
110 x 100 x 100 cm
-Lady 9, 2019
Reed, fabric, wig, tin
85 x 50 x 35 cm
-Opposum, 2019
Reed, fur, fabric, papier maché, jícara
65 x 60 x 100 cm
-Agave/Mayahuel, 2019
Reed, ceramic, jícara, metallic paper
120x110x110 cm

Emilia García, Who needs followers if you can have lovers?, 2021

For French, scroll down

Opposum Resilience by Naomi Rincón Gallardo is a fabulation of hacked, or bastardized, myths in which four characters - a cerro (Spanish for hill), a tlacuache (Nahuatl for opposum), la señora 9 caña (incarnation of 9 Hierba, Mixtec deity of the cave) and an agave (the Aztec goddess of the maguey plant)- allow different temporalities to clash: the creation of the Mesoamerican world with our times marked by extraction and dispossession.

The harsh reality of the indigenous peoples in the Oaxacan territory takes the form of an epic, performative narrative that critically points to the break between the natural and the spiritual worlds, a separation that enables the destruction of the whole for the benefit of a few. The simple materials and the handcrafted, almost punk aesthetics with which the sculptures and props used in the video installation are made are poignant in their material modesty and  enormous aesthetic and symbolic power. 

Inequality and resistance are elevated in this work where urban aesthetics remix with millenary traditions, proposing rebellious forms of struggle. 

The work is dedicated to Rosalinda Dionisio, activist, community defender and lawyer from the community of San José del Progreso who has communicated the environmental, social and cultural effects left in its wake by the mining extraction project in the State of Oaxaca.

-

Naomi Rincón Gallardo, North Carolina, 1979 

She is a PhD candidate at the Academy of Fine Arts in Vienna, Austria. She studied for a Master's degree in Education: Culture, Language and Identity at the Cross-sectoral-Community Arts department of Goldsmiths University of London. She is a graduate of the National School of Painting, Sculpture and Engraving "La Esmeralda". Her most recent solo exhibitions include Sangre Pesada, Museo Experimental el Eco (2019); The Formaldehyde Trip, Performance in Progress, at the San Francisco Museum of Modern Art (2017); and Odisea Ocotepec, Filmhaus Kino, at Akademie der Künste der Welt, Cologne, Germany (2014). His group exhibitions include the X Bienal de Nicaragua, in Managua, Nicaragua (2016); Anticolonial Fantasies, at Friday Exit, Vienna, Austria (2015); and the project Entre utopía y desencanto, at Jardín Borda, Cuernavaca, Mexico (2014). Her work understands research as a transdisciplinary practice and explores the creation of counter-worlds in neo-colonial contexts. Her main lines of research are decolonial and anti-racist feminisms, critical pedagogies, queer theories and speculative fiction.

Naomi Rincón Gallardo: #NaomiRincónGallardo @parallel_oaxaca

Opossum Resilience de Naomi Rincón Gallardo est une fabulation de mythes piratés, ou abâtardis, dans laquelle quatre personnages - une colline, un opossum, Dame 9 Roseau (incarnation de 9 Herbe, divinité mixtèque de la grotte) et un agave (déesse aztèque du maguey) - permettent de faire coïncider différentes époques : la création du monde mésoaméricain et notre époque, marquée par l'extraction et la dépossession.

La dure réalité de la ruralité et des peuples autochtones de l’Etat d’Oaxaca prend la forme d'un récit épique, performatif et rebelle qui souligne de manière critique le divorce entre le monde naturel et le monde spirituel, un divorce qui permet la destruction de l'ensemble au profit de quelques-uns. Les matériaux simples et l'esthétique artisanale, presque punk, des sculptures et des accessoires utilisés dans l'installation vidéo sont poignants par leur modestie matérielle et leur énorme pouvoir esthétique et symbolique. L'inégalité et la résistance sont mises en avant dans cette œuvre où l'esthétique urbaine se mêle à des traditions millénaires, proposant de nouvelles formes de lutte. 

L'œuvre est dédiée à Rosalinda Dionisio, activiste et porte-parole de la communauté de San José del Progreso qui a dénoncé les effets environnementaux, sociaux et culturels du projet d'extraction minière dans la région.

Alain Servais partage : « J'ai pu apprécier le travail de Naomi à plusieurs reprises avant d'être frappé par cette vidéo et ses accessoires au Museo Experimental el Eco. Elle utilise de multiples symboles de la culture mexicaine que je ne peux certainement pas interpréter correctement, mais elle est capable d'exprimer dans ses vidéos et sculptures de nombreux sujets universels tels que la relation au naturel et au spirituel, le genre, la décolonisation - qui concerne le Mexique autant que de nombreux pays occidentaux - ; son travail nous rappelle que la création d'images en mouvement et le cinéma mexicain figurent parmi les plus intéressants au monde. »