Gabriel Kuri, Untitled (Color ascendente), 2007

For English, scroll down

Una colorida botella de shampoo está atrapada entre dos placas verticales de mármol, las que a su vez, de algún modo sostiene juntas. Los materiales se presentan de un modo simple, sin explicaciones, sin título y solo entre paréntesis, una pista: color ascendente. Los materiales están dispuestos a encarnar las historias que nosotros les asignemos: acerca de sus orígenes (uno natural y milenario, otro químico, moderno), los procesos (industriales) que les han dado forma, o los espacios que llegan a significar (clásicos, burgueses, o precarios, efímeros). Aunque con su título “Untitled” se reserva el derecho a hablar con nosotros para decirnos exactamente lo que pretende o a lo que alude, la obra no es anónima, sino parte bien identificable dentro del cuerpo de obra de Gabriel Kuri.

Mientras que para algunos artistas más jóvenes, y por mucho que estén informadas por una visión globalizada, México sigue siendo la base evidente sobre la que se desarrolla su obra, para artistas de la generación de Gabriel Kuri –quien a los 16 años comenzó con Damian Ortega, Dr. Lakra y Abraham Cruzvillegas el famoso Taller de los viernes en el que discutían, e indudablemente aprendían de Gabriel Orozco– esa base continua presente –porque en el fondo es indeleble– pero está con frecuencia oculta por la densa bruma que producen los fuegos encendidos por la experiencia de la otredad en el exterior (Kuri vive en Bruselas desde hace 16 años), la digestión de los conceptualismos europeos, y la frecuente visita a los conceptualismos norteamericanos. Con mucha suerte y cuando hay suficiente viento, la bruma se disipa y ahí podemos ver, si acaso de muy de lejos, esa influencia mexicana, tal vez en la jiribilla con la que Kuri propuso organizar la obra en su reciente retrospectiva en Wiels a partir de los materiales en que se dividirían si fuéramos a tirarlas todas a la basura.

A colorful shampoo bottle is caught between two vertical marble plates, which in turn somehow holds them together. The materials are presented in a simple way, without explanations, without title and only in parentheses, a clue: “ascending color”. The materials are willing to embody the stories that we assign them: about their origins (one natural and millennial, another chemical, modern), the (industrial) processes that have shaped them, or the spaces they come to mean (classic, bourgeois, or precarious, ephemeral). Although he reserves the right to speak with us to tell us exactly what he intends or alludes to, the work is not anonymous, but rather a well identifiable part of Gabriel Kuri's body of work.

While for some younger artists, and as much as they are informed by a globalized vision, Mexico continues to be the evident base on which their work is developed, for artists of the generation of Gabriel Kuri - who at the age of 16 began with Damian Ortega, Dr. Lakra and Abraham Cruzvillegas the famous Friday Workshop in which they discussed, and undoubtedly learned from Gabriel Orozco - that current common ground -deep down indelible - is often hidden by the dense haze produced by the fires lit by the experience of otherness abroad (Kuri has lived in Brussels for 16 years), the digestion of European conceptualisms, and the frequent visit to North American conceptualisms. With much luck and when there is enough wind, the mist dissipates and there we can see from afar, that Mexican influence, perhaps in the mischievousness with which Kuri proposed to organize the work in his recent retrospective in Wiels from the materials they would be divided into if we were to throw them all away.

+ + +

“When I was 22 or 23, I went to London to study at Goldsmiths art college. I had never been to Europe before. I thought it would be a more formative life experience than studying in the US, where there was a more prescribed way of thinking about art from Mexico. In England being Mexican meant nothing in particular.”

Read a recent interview with Gabriel Kuri, in Art Basel