Inés, from the the series “Santxs Mexicanxas”, 2016, digital photography on plastic canvas, 180 x 90 cm
Inés, from the the series “Santxs Mexicanxas”, 2016, digital photography on plastic canvas, 180 x 90 cm

R. R. Ramsés, Inés, from the series “Santxs Mexicanxas”, 2016

For English, scroll down

Recordándonos los verdaderos poderes que definen los términos de nuestro bienestar espiritual y, sobre todo, material, se alza sobre nuestra cabeza la nueva santidad de Améxica. En la serie de R. R. Ramsés “Santxs Mexicanxas”, los íconos de un santx apócrifx se posa sobre los hombros de las fuerzas militares anónimas, al abrigo del rostro derretido de Donald Trump –la intervención subrayando paradójicamente la real falta de humanidad del mandatario–. En el montaje digital de fotografías que constituye la obra, El/la Santx de género fluido personificadx por el artista, se esfuerza por actuar con aires de santidad, pero en realidad ironiza sobre el fluctuante significado de la fe en nuestra era líquida: “Tomé de referencia a Inés de Roma, santa a quien metieron a un prostíbulo y supuestamente siguió siendo virgen... Me pareció una idea muy similar a la de México y su relación con Estados Unidos. Al ser Inés de Roma la patrona de las jóvenes, novias y de la pureza, planteo un juego con la migración, los comentarios racistas de Donald Trump y el proceso de prostitución del país y su gente”.

Al mismo tiempo, la obra permite reflexionar en torno a la devaluación no solo económica de Améxica: las virtudes cristianas también han sufrido un proceso de franca depreciación, en un país que le rinde culto al Norte y a su consumismo, y al vicio y la impunidad en la figura de otros poderosos santos apócrifos como La Santa Muerte, Jesús Malverde, o Nazario, el capo que fundó su propio culto, autonombrándose “Salvador del pueblo” en Michoacán.

Reminding us of the true powers that define the terms of our spiritual and, above all, material well-being, the new holiness of Améxica rises above our heads. In the R. R. Ramses series "Santxs Mexicanxas", the icons of an apocryphal saint perch on the shoulders of anonymous military forces, shelted by the melted face of Donald Trump -the intervention paradoxically underscoring the president's real lack of humanity. In the digital montage of photographs that constitutes the work, the gender fluid saint personified by the artist, strives to act with airs of sanctity, but is in reality ironic about the fluctuating meaning of faith in our liquid age: “My reference was Agnes of Rome, a saint who was put into a brothel and supposedly remained a virgin... It seemed to me an idea very similar to that of Mexico and its relationship with the United States. As Agnes of Rome is the patron saint of young women, girlfriends and of purity, I propose a link between that and migration, the racist comments of Donald Trump and the prostitution process of the country and its people. ”

Simultaneously, the work allows us to reflect on Améxica's not only economic devaluation: Christian values have also suffered a process of frank depreciation, in a country that worships the North and its consumerism, as well as vice and impunity in the figure of other powerful apocryphal saints such as La Santa Muerte, Jesús Malverde, or Nazario, the capo who founded his own cult, calling himself "Salvador del pueblo" in Michoacán.