Untitled (Naturaleza de imitación), 2012, detail of process for the creation of a .02 inches diamond made from the hair of the Raramuri people
Untitled (Naturaleza de imitación), 2012, detail of process for the creation of a .02 inches diamond made from the hair of the Raramuri people

Fritzia Irizar, Untitled (Nature of imitation), 2012

For English, scroll down

Al norte de México, en la sierra Tarahumara, otro pueblo indígena vive una realidad diametralmente distinta a la comunidad cheraní de Michoacán. En Chihuahua, los rarámuris se mueren de hambre, o se suicidan antes de morirse de hambre.

La obra “Naturaleza de imitación” consiste en un solo diamante posado sobre una de sus facetas en lo alto de un esbelto pedestal negro. El brillante artificial que surge de esta columna es producto de la síntesis química del pelo donado a la artista por personas de la comunidad indígena, a su vez síntesis capilar de su desnutrición.

Así como el acorralamiento sistemático que han sufrido los indígenas desde hace siglos es reiteradamente ocultado en beneficio del gran relato del México mestizo, expresado en forma de coloridas artesanías, y otros productos del folclor maquillado para el turismo; así también, la artista se apropia de la materia del cuerpo que sufre la marginalidad y el abandono, transformándola y borrándole lo feo: el hambre y la miseria. Purificado, alejado definitivamente del alcance de los sujetos que permitieron su creación, el objeto puede ser deseado, adquirido, y apreciado aquí, muy lejos de su origen.

Artista de procesos que visibilizan los intersticios del valor, Fritzia Irizar ironiza con toda seriedad, mostrándonos el abismo entre los que mueren de hambre, y los que se ocupan de algo tan trivial como convertir pelos en diamantes.

In northern Mexico, in the Sierra Tarahumara, another indigenous people lives a reality diametrically different from that of the Cheraní community in Michoacán. In Chihuahua, the Rarámuris starve, or commit suicide before starving.

“Imitation Nature” consists of a single diamond perched on one of its facets on top of a slender black pedestal. The artificial stone that emerges from this column is the product of the chemical synthesis of the hair donated to the artist by people from the malnourished indigenous community of Raramuri indians.

The systematic cornering of the indigenous people to the benefit of the great story of mestizo Mexico is expressed in the form of colorful handicrafts, and other products of folklore made up for tourism, rendering any suffering invisible. In the same way, the artist appropriates the matter of the indigenous body that suffers –and shows almost invisible but indisputable signs of abuse– and transforms it by erasing the ugly: hunger and misery. Purified, definitively removed from the reach of the subjects that allowed its creation, the object can be desired, acquired, and appreciated globally, far from its origin.

An artist of processes that make visible the interstices of value, Fritzia Irizar presents a very serious irony, showing us the abyss between those who starve, and those who may think of something as trivial as turning hair into diamonds.

More on Fritzia Irizar’s website