Photography by Victor Pérez during the making of the video work in Guatemala City
Photography by Victor Pérez during the making of the video work in Guatemala City

Regina José Galindo, ¿Quién puede borrar las huellas?, 2003

For English, scroll down

Una joven mujer vestida de negro camina por las calles de lo que podría ser cualquier ciudad de Latinoamérica, paisajes testigos que en sus fachadas intercambiables nos llevan desde la era de los palacios coloniales de la Nueva España hasta la precariedad urbana de hoy, con su estética de concreto y lámina, la economía informal y mayoritariamente indígena decorando la calle como antes las flores el borde de los caminos. Regina José Galindo se abre paso bajo el sol y va imprimiendo sus huellas de sangre sobre el concreto, dejando bien claro el camino que lleva del edificio de la Corte Constitucional al Palacio Nacional, antigua sede presidencial de Guatemala, antiguo parapeto del dictador golpista Efraín Ríos Montt.

“¿Quién puede borrar las huellas?” cualquiera y nadie. En 2003 faltaban nueve años para que las cortes finalmente encontraran ese camino que vemos tan claramente dibujado en la obra de Galindo y llegaran a Ríos Montt juzgándolo oficialmente culpable por el crimen del que escapó durante casi tres décadas: el genocidio de miles de guatemaltecos, principalmente mayas y mestizos, perpetrado con el apoyo de la CIA y otras agencias norteamericanas, justificado como tantas otras masacres, en nombre de la libertad. Regina José Galindo habría podido seguir caminando, acarreando en su charola de peltre la sangre para imprimir sus huellas, intercambiando fechas y nombres, pero dejando intactos los detalles de los crímenes que unen todos los caminos de Améxica.

A young woman dressed in black walks through the streets of what could be any city in Latin America, with landscapes that in their interchangeable facades take us from the era of the colonial palaces of New Spain to the urban precariousness of today, with its concrete and corrugated steel aesthetics, the informal and mostly indigenous economy decorating the street as flowers used to decorate the roadside. Regina José Galindo makes her way under the sun and prints her footprints in blood, tracing the path that leads from the Constitutional Court building to the National Palace, the former presidential headquarters of Guatemala, former parapet of the coup dictator Efraín Ríos Montt.

"Who can erase the footprints?" anyone and nobody seems to be the answer. In 2003 it was nine years before the courts finally found that path –so clearly drawn in Galindo's work– to reach Ríos Montt, officially judging him guilty of the crime from which he escaped for almost three decades: the genocide of thousands of Guatemalans, mainly Mayas and mestizos, perpetrated with the support of the CIA and other North American agencies, justified like so many other massacres, in the name of freedom. Regina José Galindo could have continued walking, carrying blood on her white pewter tray to print her tracks, exchanging dates and names, but leaving intact the details of the crimes that seem to unite all the roads of Améxica.

Regina José Galindo’s website