Oil on canvas , 100 x 150 cm

Fabián Chairez, La Revolución, 2014

For French, scroll down

Fabián Chairez's painting travels through the history of Mexican art, from the novel costumbrismo of Saturnino Herrán, to the modern allegories of Daniel Lezama, to the sensuality with which Jesús Helguera popularized national myths in the Galas de Mexico calendars. With these influences, seasoned with the unapologetic expression of his own sexual identity, he constructs a sinfully figurative, powerful and provocative work.

La Revolución, a 2014 oil painting, portrays a vulnerable Emiliano Zapata: naked, mounted on a white stallion that he elegantly dominates, his heels culminating in barrels of revolvers that lead the gaze towards the animal's erect penis. 

Becoming an icon of the gay community since its creation, the image captures the attention of curator Luis Vargas Santiago, who in 2019 includes it in the exhibition Emiliano Zapata after Zapata at the Palace of Fine Arts in Mexico City. 

The controversy erupts after a group of peasants seeking an audience in the nearby Congress of the Union used the painting to, supposedly, draw the attention of the legislators who until then ignored them in the open. But the controversy took on a life of its own. The result of its passage through social media are dozens of journalistic notes, between candid reflections and outright sensationalism, institutional statements in defense of the work and a dose of death threats for the artist. 

The gaffe, in all its revealing and bittersweet folklore, does not get the piece censored, but it does serve to make the artist assume the deep essence of his work: the questioning of discriminatory power and the subversion of the fragile sensibility of the Mexican macho through his sensual paintings.

It is this controversial episode that Alain Servais wanted to preserve as it underlined the cultural tensions still crossing Mexican society, like most societies dealing with urban vs rural divides in the world.

It makes sense that no Mexican collector would have wanted to appear to support the controversy, but a foreigner could preserve it while it gets into Mexican history as a symbol or not.

-

Fabián Cháirez, Tuxtla Gutiérrez, Chiapas, 1987

His work is oriented to the alternative representation of masculinity. The subject matter of Cháirez's work revolves around the male body and the LGBT world, especially a body that escapes the stereotypes or archetypes of Mexican virility. Chairez attempts to respond to the hostile environment of sexual diversity by using Mexican archetypes, such as wrestlers, charros, Mara Salvatrucha, etc., showing these characters in suggestive and eroticized postures. In 2015 his exhibition El jardín de las delicias at the José María Velasco Gallery presented 30 pieces, including oil paintings, graphic work and illustration. Fabián Chairez: @fabian_chairez

L'œuvre picturale de Fabián Chairez traverse l'histoire de l'art mexicain, du costumbrisme inédit de Saturnino Herrán aux allégories modernes de Daniel Lezama, en passant par la sensualité avec laquelle Jesús Helguera a popularisé les mythes nationaux dans les calendriers des Galas de México. Grâce à ces influences et à l'expression sans complexe de sa propre identité sexuelle, Chairez construit un corpus d'œuvres subversivement figuratives, puissantes et provocantes. Son travail se concentre sur les représentations alternatives du masculin et sur la remise en question des masculinités hégémoniques. 

La Révolution devient une icône de la communauté gay dès sa création. C'est en 2019 que l'image retient l'attention du curateur Luis Vargas Santiago, qui l'intègre à l'exposition « Emiliano. Zapata après Zapata » au Palais des Beaux-Arts de Mexico. Exposée dans ce lieu emblématique, la peinture acquiert une reconnaissance artistique implicite. La controverse éclate après qu'un groupe de paysans, à la recherche d'une audience au Congrès de l'Union voisin, a découvert l'œuvre et l'a utilisée pour attirer l'attention des législateurs sur ses revendications. La cause agraire fait naître la polémique, opposant la scène rurale à la scène urbaine et détournant l'attention sur le mode de représentation de l'icône révolutionnaire. L’image a circulé de manière vertigineuse sur les réseaux sociaux, suscitant des dizaines d'articles, entre réflexions sincères et franc sensationnalisme. Des organisations paysannes ont manifesté au Palais des Beaux-Arts, exigeant le retrait du tableau, tandis que la communauté LGBTI et les autorités culturelles ont défendu la liberté d'expression artistique. La famille de Zapata a également exprimé sa désapprobation quant à la représentation efféminée du grand leader révolutionnaire, mais a finalement accepté le maintien de l'œuvre dans l'exposition.

 Cette polémique douce-amère n'a pas entraîné la censure de l'œuvre, mais a servi à faire assumer à l'artiste l'essence profonde de son travail : la remise en question du pouvoir discriminatoire et la subversion de la fragile sensibilité masculine à travers ses peintures sensuelles.

C'est précisément cet épisode controversé qu'Alain Servais a voulu préserver, y identifiant les tensions culturelles qui traversent encore la société mexicaine et la plupart des sociétés du monde confrontées à des divisions entre zones urbaines et zones rurales, ainsi que les nuances des notions de révolution.